Νέος ΚΟΚ: Αυστηρότερες ποινές και κλιμακωτό σύστημα για την οδική ασφάλεια

Το νέο θεσμικό πλαίσιο για την οδήγηση στην Ελλάδα αλλάζει σελίδα – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Νέος ΚΟΚ: Αυστηρότερες ποινές και κλιμακωτό σύστημα για την οδική ασφάλεια

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας εγκρίθηκε με ευρεία πλειοψηφία από τη Βουλή και φέρνει σημαντικές αλλαγές με στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, τον σεβασμό στους κανόνες και την καλύτερη οδική συμπεριφορά των οδηγών.

Η μεγαλύτερη τομή του νέου ΚΟΚ είναι το κλιμακωτό σύστημα κυρώσεων: πλέον, οι ποινές γίνονται αυστηρότερες για τους παραβάτες που υποτροπιάζουν. Αντί να τιμωρούνται όλοι με το ίδιο πρόστιμο, ο νέος νόμος εντοπίζει και τιμωρεί περισσότερο όσους δείχνουν συστηματική αμέλεια στον δρόμο.

Κινητό στο τιμόνι

Η χρήση κινητού χωρίς ατύχημα επισύρει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Στην πρώτη υποτροπή το πρόστιμο ανεβαίνει στα 1.000 ευρώ με 6μηνη αφαίρεση διπλώματος και στη δεύτερη στα 2.000 ευρώ με αφαίρεση για έναν χρόνο. Σε περίπτωση που προκληθεί ατύχημα, το πρόστιμο και οι κυρώσεις είναι ακόμα αυστηρότερες και φτάνουν μέχρι και 4.000 ευρώ με αφαίρεση διπλώματος για 8 χρόνια.

Κράνος και ζώνη ασφαλείας

Η μη χρήση κράνους από οδηγό ή συνεπιβάτη σε δίκυκλο επιφέρει πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες. Στην πρώτη υποτροπή προβλέπεται πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση για 6 μήνες, ενώ στη δεύτερη το ποσό διπλασιάζεται και η άδεια αφαιρείται για έναν χρόνο.

Αντίστοιχα, η μη χρήση ζώνης από τον οδηγό επιφέρει τις ίδιες κυρώσεις. Αν ο συνεπιβάτης δεν φορά ζώνη, επιβάλλεται πρόστιμο και σε αυτόν αλλά και στον οδηγό.

Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ

Οι νέες ρυθμίσεις διαχωρίζουν τα επίπεδα αλκοόλ στο αίμα και επιβάλλουν διαφορετικά πρόστιμα:

Από 0,50 έως 0,80 g/l: 350 ευρώ και αφαίρεση για 30 ημέρες.

Από 0,80 έως 1,10 g/l: 700 ευρώ και αφαίρεση για 90 ημέρες.

Άνω του 1,10 g/l: 1.200 ευρώ, 6μηνη αφαίρεση διπλώματος και φυλάκιση από 2 μήνες έως 5 χρόνια.

Σε περιπτώσεις υποτροπής, τα πρόστιμα φτάνουν τις 4.000 ευρώ και η αφαίρεση του διπλώματος μπορεί να διαρκέσει 7 έως και 10 χρόνια.

Υπερβολική ταχύτητα και επικίνδυνη οδήγηση

Η οδήγηση με ταχύτητα άνω των 50 χλμ./ώρα από το όριο τιμωρείται με 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες. Σε περίπτωση υποτροπής, τα πρόστιμα αγγίζουν τα 2.000 ευρώ και η αφαίρεση μπορεί να φτάσει το 1 έτος. Οι παράνομοι αγώνες ή η οδήγηση με ταχύτητες άνω των 200 χλμ./ώρα οδηγούν σε πρόστιμα έως 2.000 ευρώ και αφαίρεση για 12 μήνες – με τις υποτροπές να επιφέρουν ακόμα βαρύτερες κυρώσεις.

Παραβίαση φωτεινού σηματοδότη και STOP

Η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη επιφέρει πρόστιμο έως 700 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες. Αν υπάρξει υποτροπή, οι κυρώσεις ενισχύονται με πρόστιμα έως 2.000 ευρώ και αφαίρεση για 1 έτος. Η παραβίαση STOP χωρίς ατύχημα οδηγεί σε 350 ευρώ πρόστιμο και 30ήμερη αφαίρεση άδειας, ενώ με ατύχημα τα πρόστιμα φτάνουν τα 700 ευρώ και η αφαίρεση τους 2 μήνες.

Οδήγηση χωρίς δίπλωμα

Η οδήγηση χωρίς δίπλωμα τιμωρείται πλέον αυστηρά: 1.000 ευρώ πρόστιμο, φυλάκιση έως 2 χρόνια και απαγόρευση έκδοσης άδειας για 1 έτος. Σε υποτροπή, προβλέπονται πρόστιμα έως 4.000 ευρώ και απαγόρευση για έως και 8 χρόνια.

Νέα όρια ταχύτητας από το 2026

Από το 2026 θεσπίζονται νέα γενικά όρια:

  • Εντός πόλης: 30 χλμ./ώρα.
  • Σε οδούς με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση: 50 χλμ./ώρα.
  • Σε χωματόδρομους και επαρχιακά δίκτυα: 40 χλμ./ώρα.
  • Για ηλεκτρικά πατίνια: 25 χλμ./ώρα.

Επιπλέον, νομιμοποιείται υπό προϋποθέσεις η διήθηση (σφήνα) από μοτοσικλέτες, ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος συγκρούσεων και να βελτιωθεί η κυκλοφορία.

Ρυθμίσεις για τα ταξί

Τα ταξί επιτρέπεται να χρησιμοποιούν τις λεωφορειολωρίδες μόνο για επιβίβαση ή αποβίβαση επιβατών, για μέγιστο χρόνο 30 δευτερολέπτων και χωρίς να εμποδίζουν λεωφορεία. Κατά τις νυχτερινές ώρες επιτρέπεται η κυκλοφορία στις λωρίδες μόνο για οχήματα 0 ρύπων ή σε δρομολόγια μεταφοράς ΑμεΑ.

Ειδικές ρυθμίσεις για τροχόσπιτα & αναστροφές

Τα τροχόσπιτα μήκους άνω των 7,5 μέτρων εξαιρούνται πλέον από τη δυνατότητα στάθμευσης σε κοινές θέσεις. Όσον αφορά τις αναστροφές, αν γίνουν σε απαγορευμένο σημείο και προκληθεί ατύχημα, το πρόστιμο είναι 700 ευρώ με αφαίρεση διπλώματος για 60 ημέρες, και σε επαναλαμβανόμενη παράβαση επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 4 χρόνια.

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας εστιάζει στην αλλαγή νοοτροπίας των οδηγών και όχι μόνο στην επιβολή προστίμων. Δίνοντας έμφαση στην υποτροπή και την επαναλαμβανόμενη επικίνδυνη συμπεριφορά, ο στόχος είναι η μείωση των ατυχημάτων και η ενίσχυση της υπευθυνότητας. Η Ελλάδα κάνει ένα βήμα προς την ευρωπαϊκή προσέγγιση της οδικής ασφάλειας, με κανόνες που δεν στοχεύουν μόνο στο να τιμωρούν, αλλά και να προλαμβάνουν.

Exit mobile version