Δέκα πλεονεκτήματα που θα σας κάνουν να λατρέψετε τις γλυκοπατάτες...

Δέκα πλεονεκτήματα που θα σας κάνουν να λατρέψετε τις γλυκοπατάτες...

Οι γλυκοπατάτες μπορεί να είναι ένα από τα μεγαλύτερα δώρα της φύσης. Γνωρίζετε, όμως, πόσες είναι πραγματικά οι ευεργετικές ιδιότητές τους για τον οργανισμό μας; 

Οι γλυκοπατάτες είναι γεμάτα με απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, αλλά είναι επίσης απίστευτα ευέλικτα και εύκολα στο μαγείρεμα. Όταν προετοιμαστούν σωστά, έχουν κρεμώδη υφή και ήπια, αλμυρή-γλυκιά γεύση που ταιριάζει με μεγάλη ποικιλία συστατικών.

Τι είναι οι γλυκοπατάτες;

Οι γλυκοπατάτες συχνά τοποθετούνται στην ίδια τροφική κατηγορία με τα ριζώδη λαχανικά όπως τα καρότα και τα παντζάρια, αλλά στην πραγματικότητα είναι κάτι που ονομάζεται ριζικός κόνδυλος.

Οι κόνδυλοι ρίζας, όπως οι γλυκοπατάτες και η μανιόκα, είναι τμήματα της ρίζας που μοιάζουν με βολβούς, όπου τα φυτά αποθηκεύουν επιπλέον θρεπτικά συστατικά για να παραμείνουν ζωντανά κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Επειδή είναι ουσιαστικά σιλό θρεπτικών συστατικών, δεν είναι περίεργο που οι γλυκοπατάτες είναι γεμάτες με βιταμίνες, μέταλλα και άλλες ευεργετικές ενώσεις.

Οι γλυκοπατάτες έχουν φωτεινή πορτοκαλί σάρκα, αλλά διατίθενται σε μεγάλη ποικιλία χρωμάτων από ροζ και μωβ έως κίτρινο και λευκό. Δεδομένου ότι μέρος του θρεπτικού προφίλ ενός φυτού εξαρτάται από το χρώμα του, κάθε ποικιλία έχει ελαφρώς διαφορετική οπτική εικόνα, αλλά όλα έχουν τη δυνατότητα να ωφελήσουν την υγεία σας.

Γιατί οι γλυκοπατάτες είναι καλές για εσάς;

Τα οφέλη της γλυκοπατάτας αντιστοιχούν στο εντυπωσιακό διατροφικό τους προφίλ και η συμπερίληψή τους σε μια ολοκληρωμένη δίαιτα είναι ένας πολύ καλός τρόπος για την υποστήριξη της συνολικής υγείας.

Ας δούμε μερικές από τις πιο βασικές ευεργετικές ιδιότητες της γλυκοπατάτας

1. Οι γλυκοπατάτες περιέχουν σημαντικές βιταμίνες

Οι γλυκοπατάτες είναι ίσως πιο γνωστές για την περιεκτικότητά τους σε βιταμίνη Α (στην πραγματικότητα υπάρχει ως βήτα-καροτίνη, μια φυτική χρωστική ουσία που δίνει στις γλυκοπατάτες το πορτοκαλί χρώμα τους και ότι το σώμα μας μετατρέπεται σε βιταμίνη Α μόλις τις φάμε), αλλά είναι επίσης καλή πηγή βιταμίνης C και βιταμίνης Β6. Στην πραγματικότητα, μόνο μια μεσαίου μεγέθους ψημένη γλυκοπατάτα σας δίνει περισσότερο από το 100% της ημερήσιας αξίας της βιταμίνης Α, το 25% της ημερήσιας αξίας της βιταμίνης C και το 19% της ημερήσιας αξίας της βιταμίνης Β6. Αυτό είναι μια μεγάλη διατροφική έκρηξη για τον οργανισμό σας!

2. Οι γλυκοπατάτες παρέχουν βασικά μέταλλα

Τα μέταλλα είναι εξίσου απαραίτητα με τις βιταμίνες και η ίδια μεσαίου μεγέθους γλυκοπατάτα παρέχει το 25% της ημερήσιας αξίας μαγγανίου, το 20% της ημερήσιας αξίας χαλκού και το 12% της ημερήσιας αξίας καλίου. Η λήψη αρκετού μαγγανίου είναι σημαντική για την προαγωγή της υγείας των οστών, την παραγωγή ορμονών του φύλου και τη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα, ο χαλκός βοηθά το σώμα μας με διάφορες λειτουργίες όπως η παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων και το κάλιο είναι απαραίτητο για τη ρύθμιση της ισορροπίας των υγρών, τη συστολή των μυών και τη διατήρηση της υγείας. λειτουργία των νεύρων.

3. Οι γλυκοπατάτες έχουν σύνθετους υδατάνθρακες

Παρά τη δημοτικότητα των διατροφών εξαιρετικά χαμηλών υδατανθράκων, το σώμα μας χρειάζεται επαρκείς ποσότητες υδατανθράκων για να επιβιώσει, επειδή είναι η νούμερο ένα πηγή ενέργειάς μας. Όμως, ενώ στο τέλος διασπώνται όλοι σε γλυκόζη, δεν δημιουργούνται όλοι οι υδατάνθρακες ίσοι όταν πρόκειται για την επίδρασή τους στο σάκχαρο του αίματος. Οι γλυκοπατάτες έχουν κάτι που ονομάζονται σύνθετοι υδατάνθρακες, που σημαίνει ότι χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να διασπαστεί στο σώμα σας, οδηγώντας σε μικρότερη αύξηση του σακχάρου στο αίμα και περισσότερη διαρκή ενέργεια. Αυτό συγκρίνεται με απλούς υδατάνθρακες, όπως η ζάχαρη που χρησιμοποιείται για την παρασκευή γλυκών, αρτοσκευασμάτων και ροφημάτων με ζάχαρη, τα οποία αφομοιώνονται πολύ γρήγορα και παρέχουν μια γρήγορη αλλά βραχύβια έκρηξη ενέργειας.

4. Οι γλυκοπατάτες κάνουν καλό στην υγεία του εντέρου

Οι γλυκοπατάτες είναι επίσης μια καλή πηγή φυτικών ινών, οι οποίες έχουν συνδεθεί με ποικίλα οφέλη, από την προαγωγή της υγείας της καρδιάς έως τη μείωση του κινδύνου διαβήτη και ορισμένων τύπων καρκίνου. Παρά αυτά τα εντυπωσιακά οφέλη, 9 στους 10 από εμάς δεν χορταίνουμε. Αυτό είναι αρκετά συγκλονιστικό πράγμα.

Ωστόσο, ας μιλήσουμε για τις φυτικές ίνες στις γλυκοπατάτες για την υγεία του εντέρου. Μια γλυκοπατάτα όχι μόνο σας δίνει 4 γραμμάρια φυτικών ινών (14% από ό,τι χρειάζεστε την ημέρα με βάση την ημερήσια αξία), αλλά σας δίνει και τους δύο τύπους φυτικών ινών, αδιάλυτες και διαλυτές. Οι αδιάλυτες ίνες προάγουν την κανονικότητα του εντέρου (άλλος τρόπος να πούμε ότι μπορεί να σας αποτρέψει από τη δυσκοιλιότητα), ενώ οι διαλυτές ίνες γίνονται καύσιμο για τα καλά βακτήρια στο έντερό σας, γνωστό και ως μικροβίωμα του εντέρου σας. Έρευνες υποδηλώνουν ότι ένα υγιές μικροβίωμα συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο διαβήτη, λιγότερη φλεγμονή και μια ποικιλία άλλων πλεονεκτημάτων και δεν είναι ποτέ αργά για να αρχίσετε να το βελτιώνετε. Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι μόνο 2 εβδομάδες διατροφής με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες ήταν αρκετές για να δείτε αλλαγές.

5. Οι γλυκοπατάτες θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην προστασία της όρασής σας

Οι πορτοκαλί γλυκοπατάτες είναι μία από τις καλύτερες πηγές ολικής τροφής με βήτα-καροτίνη που μπορείτε να βρείτε. Η βήτα-καροτίνη, αυτή η φυτική χρωστική ουσία που το σώμα μας μετατρέπει σε βιταμίνη Α, βοηθά στην πρόληψη της ξηροφθαλμίας και σας βοηθά να βλέπετε καλά στο σκοτάδι. Μαζί με άλλα καροτενοειδή, δρα επίσης ως αντιοξειδωτικό για να προστατεύει τα κύτταρα των ματιών από τη βλάβη των ελεύθερων ριζών και τη φλεγμονή. Το βήτα-καροτένιο είναι λιποδιαλυτό, επομένως απορροφάται καλύτερα όταν καταναλώνεται με λίπος, όπως βούτυρο, ελαιόλαδο ή αβοκάντο, είναι εξαιρετικά νέα, αφού όλα ταιριάζουν καλά με τις γλυκοπατάτες.

6. Οι γλυκοπατάτες μπορεί να βελτιώσουν τη λειτουργία του εγκεφάλου

Τα αντιοξειδωτικά πιστεύεται ότι βοηθούν στην πρόληψη της μείωσης της εγκεφαλικής λειτουργίας που σχετίζεται με την ηλικία και του κινδύνου νευροεκφυλιστικών καταστάσεων όπως το Αλτσχάιμερ και η άνοια και οι γλυκοπατάτες έχουν πολλά διαφορετικά είδη, συμπεριλαμβανομένων των καροτενοειδών και των ανθοκυανινών. Τα καροτενοειδή όπως αυτά που βρίσκονται στις πορτοκαλί γλυκοπατάτες έχει αποδειχθεί ότι επιβραδύνουν τη γνωστική πτώση (έτσι μπορούν να σας κρατήσουν πιο ευκρινείς, περισσότερο), ενώ οι ανθοκυανίνες στις μωβ γλυκοπατάτες έχει βρεθεί (σε μελέτες σε ζώα) ότι βελτιώνουν τη μνήμη και τη μάθηση.

7. Οι γλυκοπατάτες θα μπορούσαν να βοηθήσουν τον οργανισμό σας να καταπολεμήσει τις ελεύθερες ρίζες

Τα αντιοξειδωτικά όπως αυτά που βρίσκονται στις γλυκοπατάτες σας βοηθούν επίσης να καταπολεμήσετε τις ελεύθερες ρίζες, τα ασταθή μόρια που παράγει το σώμα μας ως απόκριση σε πράγματα όπως ο καπνός του τσιγάρου, η ατμοσφαιρική ρύπανση, οι ακτίνες UV, ακόμη και η άσκηση, που μπορούν να βλάψουν το DNA και τις κυτταρικές μας μεμβράνες. Δεδομένου ότι οι ελεύθερες ρίζες είναι αναπόφευκτες, είναι σημαντικό να λαμβάνετε αντιοξειδωτικά από τη διατροφή σας, καθώς τα αντιοξειδωτικά, από την ίδια τους τη φύση, εξουδετερώνουν ή εξουδετερώνουν τις ελεύθερες ρίζες για να τις εμποδίσουν να κάνουν αυτή τη ζημιά. Τούτου λεχθέντος, μια υπερβολική δόση αντιοξειδωτικών μπορεί να είναι πραγματικά επιβλαβής, επομένως είναι καλύτερο να τα λαμβάνετε από μια ποικίλη διατροφή και όχι από ένα αντιοξειδωτικό συμπλήρωμα.

8. Οι γλυκοπατάτες μπορούν να προάγουν υγιές δέρμα και μαλλιά

Θυμάστε πόσο πλούσιες σε βιταμίνη C είναι οι γλυκοπατάτες; Η βιταμίνη C είναι απαραίτητη για το σώμα μας για να παράγει κολλαγόνο, μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στο δέρμα και τα μαλλιά (καθώς και στους μύες, τους τένοντες, τους συνδέσμους και τα οστά) που τους κρατά την εμφάνιση και την αίσθηση της υγείας. Ενώ η παραγωγή κολλαγόνου του σώματος μειώνεται φυσικά καθώς γερνάμε, η λήψη αρκετής βιταμίνης C είναι σημαντική για να συνεχίσει να παράγει όσο περισσότερο μπορεί. Η βιταμίνη Α που λαμβάνουμε από τις γλυκοπατάτες μπορεί επίσης να ωφελήσει το δέρμα και τα μαλλιά, όπως και τα δύο από το να στεγνώσουν.

9. Οι γλυκοπατάτες μπορούν να υποστηρίξουν το ανοσοποιητικό σας σύστημα

Η βιταμίνη C είναι επίσης σημαντική για να διατηρείται το ανοσοποιητικό σας σύστημα σε κορυφαία μορφή, επειδή διεγείρει την παραγωγή λευκών αιμοσφαιρίων (μαχητές των λοιμώξεων του σώματός μας) και αν θυμάστε, μια γλυκοπατάτα μπορεί να σας δώσει το 25% των συνιστώμενων καθημερινή αξία. Αν και μπορεί να μην σας εμποδίσει να κρυώσετε ποτέ, η έρευνα δείχνει ότι θα μπορούσε να μειώσει λίγο τη διάρκεια (και όταν αισθανόμαστε κάτω από τον καιρό, θα λάβουμε οποιαδήποτε βοήθεια μπορούμε). Η επιπλέον βιταμίνη C δεν αποθηκεύεται πολύ καλά στο σώμα, επομένως πρέπει να τη λαμβάνουμε από τη διατροφή μας (ή τα συμπληρώματα) κάθε μέρα.

10. Οι γλυκοπατάτες θα μπορούσαν να σας βοηθήσουν να διατηρήσετε ένα υγιές βάρος

Αν και υπάρχει πιθανότητα να σας έχουν πει να αποφεύγετε τα αμυλούχα λαχανικά, αν θέλετε να χάσετε βάρος, οι γλυκοπατάτες (και άλλα αμυλούχα λαχανικά όπως ο αρακάς, το σκουός και το καλαμπόκι) μπορούν οπωσδήποτε να είναι μέρος μιας θρεπτικής, καλά στρογγυλεμένης δίαιτας για απώλεια βάρους ή συντήρηση. Οι γλυκοπατάτες είναι αρκετά χορταστικές, χάρη στους σύνθετους υδατάνθρακες και τις φυτικές ίνες τους, δίνοντάς σας διαρκή ενέργεια και διαρκή αίσθηση ικανοποίησης. Είναι επίσης πυκνές σε θρεπτικά συστατικά, πράγμα που σημαίνει ότι η αναλογία θρεπτικών συστατικών προς θερμίδες είναι καλή, πολλά θρεπτικά συστατικά για συγκριτικά λίγες θερμίδες (περίπου 100 θερμίδες ανά μεσαίου μεγέθους ψημένη γλυκοπατάτα). Αυτό συγκρίνεται με τρόφιμα που δεν είναι πολύ πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, όπως ένα κομμάτι κέικ (λίγα θρεπτικά συστατικά για πολύ περισσότερες θερμίδες, αν και υπέροχη γεύση).

Συνταγές γλυκοπατάτας

Είτε τις επιλέξετε να τις ψήσετε στο φούρνο μικροκυμάτων, είτε τις ψήσετε, τις τηγανίσετε, τις βράσετε, τις πολτοποιήσετε, τις σοτάρετε, τις αχνίσετε, τις ψήσετε στη σχάρα, οι γλυκοπατάτες μπορούν να ενσωματωθούν σε μεγάλη γκάμα πιάτων με διαφορετικά προφίλ γεύσης. Απλώς, να ξέρετε ότι ορισμένες μέθοδοι μαγειρέματος είναι καλύτερες για τη διατήρηση ορισμένων θρεπτικών συστατικών - για παράδειγμα, το βράσιμο γλυκοπατάτας διατηρεί περισσότερη βήτα-καροτίνη και διευκολύνει την απορρόφησή τους και το μαγείρεμα με το ψήσιμο βοηθά στην προστασία τόσο της β-καροτίνης όσο και της βιταμίνης C.

Λοιπόν, τώρα που ξέρετε τα πάντα για τις γλυκοπατάτες, πάρτε μερικές και ξεκινήστε να μαγειρεύετε!